Follower's

[1/2/20011][8:39 AM]
I'm offline
haiii

Monday, August 11, 2008

Atlit Rusia,Georgia buktikan persahabatan

Russia dan Georgia yang tebabit dalam konflik berdarah di tengah Eropah,berdamai di temasya Olimpik semalam apabila dua wakil mereka berpelukan penuh emosi di atas podium pemenang.

Insiden ini dapat disaksikan sebaik tamat acara final 10 meter air pistol air di mana Natalia Paderina dari Russia memenangi perak manakala penembak Gergia,Nino Salukvadze,mengutip gangsa.

"Ini adalah satu kemenangan kecil bagi rakyat negara saya,"kata penembak 39 tahun Salukvadze dari Tbilisi yang mengenali Paderina sejak awak pembabitan mereka dalam sukan itu.

"Apabila menyentuh sukan,kami akan sentiasa menjadi rakan dan tidak ada dapat menghalang persahabatan kami.

"Kalau pun ada perkara yang boleh dipelajari daripada apa yang kami lakukan ini,ialah peperangan tidak sepatutnya berlaku.Lagipun kita hidup dalam abad ke-21 dan kita tidak seharusnya mencetuskan perang.

Salukvadze,pemenang emas di Seoul 1988,jelas tersentuh apbila kedua-dua penembak wanita itu saling mencium pipi masing-masing sambil diperhatikan pemenang emas,Guo Wenjun dari China.

"Tidak sepatutnya ada rasa benci di antara atlit dan rakyat.Biarlah kita menyerahkan kepada ahli politik untuk menyelesaikannya,"kata penembak Georgia itu.

Paderina,penembak 32 dari Yekaterinburg,berkata dia dan Salukvadze memang rapat.

"Kami adalah rakan,"katanya."Kami tidak mencampurkan politik dalam sukan.Sukan lebih besar daripada politik,"katanya sambil mengakui bimbang tidak dapat mengambil bahagian selepas kotinjen 35 atlit negara itu membayangkan hasrat untuk manarik diri sebelum ini-AFP


Don't forget to comment when you are done reading

0 comments: