Follower's

[1/2/20011][8:39 AM]
I'm offline
haiii

Friday, August 29, 2008

Chong Wei rasmi bergelar Datuk




Jaguh badminton negara yang menang pingat perak di Sukan Olimpik Beijing, Lee Chong Wei, dikurniakan Darjah Setia Pangkuan Negeri (DSPN) yang membawa gelaran Datuk, semalam.

Kurniaan daripada kerajaan Pulau Pinang itu disempurnakan Yang di-Pertua Negeri, Tun Abdul Rahman Abbas di Seri Mutiara, Georgetown.

Pemain badminton negara yang berada di kedudukan kedua ranking dunia pada masa ini adalah pemain badminton pertama yang masih aktif menerima darjah kebesaran yang membawa gelaran Datuk.

Turut hadir di majlis itu ialah Ketua Menteri, Lim Guan Eng dan ibu bapa kepada pemain badminton itu, Lee Ah Chai, 55, serta Khor Kim Choi, 54.

Selepas majlis berkenaan, Chong Wei yang akan genap berusia 26 tahun pada 21 Oktober ini menyuarakan dia lebih selesa dipanggil namanya sahaja berbanding gelaran berkenaan.

Sambil berterima kasih kepada kerajaan negeri atas kurniaan itu, dia akui keberatan untuk menerimanya pada peringkat awal, tetapi bersetuju bagi menaikkan semangatnya.

“Malah, pengurniaan ini menguatkan azam saya untuk mempertahankan kejuaraan di kejohanan Terbuka Jepun pada 14 September ini. Kurniaan itu diharap memberi inspirasi kepada pemain badminton lain,” kata pemain itu yang bakatnya terserlah seawal usia 13 tahun di Sekolah Kebangsaan Berapit, Bukit Mertajam, apabila menang pingat emas acara beregu dalam Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Pulau Pinang (MSSPP).


Don't forget to comment when you are done reading

0 comments: