Follower's

[1/2/20011][8:39 AM]
I'm offline
haiii

Saturday, August 30, 2008

Korea Selatan buat kita mandi peluh

Malaysia menang 3-0 tapi terpaksa bergelut.

Ramalan Malaysia mudah menundukkan regu Korea Selatan dalam acara berpasukan lelaki Kejohanan Piala Raja Thailand ke-23 semalam nyata meleset, malah mendedahkan betapa kemampuan pemain negara perlu dipertajamkan supaya tidak menanggung terus aib.

Meskipun menang 3-0 dan merintis jalan ke saingan akhir esok, regu negara nyata mengundang gelisah di kalangan segelintir penyokong di Dewan Pameran Kompleks Beli Belah Fashion Island, pinggir Bangkok semalam apabila Korea berjaya yang dianggap kerdil mengheret pemain negara bermain di tie-break dalam saingan ketiga-tiga regu.

Regu pertama Malaysia yang dibarisi Muhamad Syazwan Husein (tekong), Mohd Hamikhairi Mohd Roslan (perejam) dan Mohd Syafiq Abd Rahman menundukkan regu pertama Korea 21-18, 22-20, 15-10.

Regu kedua pula yang menampilkan Sulaiman Salleh, Mohd Arif Busu dan Fadlansyah Barahim juga bertarung tiga set untuk menundukkan regu Korea, 24-22, 21-16, 16-14 manakala regu ketiga Mohd Khairudin Adenan (perejam), Ahmad Sufi Mohd Hashim (tekong) dan Zulhafizazudin Roslan menang 21-10, 22-24, 15-9.

Pengurus Malaysia, Datuk Awang Sham Awang Amat mengakui skuad negara memerlukan suntikan semangat untuk bersaing di arena antarabangsa kerana perasaan gemuruh jelas mempengaruhi permainan mereka.

"Seharusnya pasukan negara mampu menundukkan lawan kerana sudah mendahului tetapi gagal menggunakan kesempatan. Kelemahan ini akan segera diatasi bagi memastikan pasukan negara dapat memberikan persembahan lebih mantap," katanya.

Sementara itu, Presiden Persatuan Sepak Takraw Malaysia, Datuk Ahmad Ismail, berkata daripada mutu permainan yang ditunjukkan semalam, majoriti pemain muda negara kelihatan goyah terutama apabila berdepan situasi genting.

"Pasukan kini dibarisi pemain muda untuk program Sukan Asia 2010 dan masih banyak pendedahan perlu diberikan supaya mereka dapat dibentuk menjadi regu yang mantap," katanya

Sementara itu, aksi skuad wanita negara yang baru dibentuk 18 bulan lalu, terhenti di separuh akhir apabila tewas kepada China 2-0 dalam pertarungan separuh akhir malam tadi.

Regu pertama yang dibarisi Siti Nurzubaidah, Norasidah Abd Rasid dan Norhayati Ahmad tunduk kepada regu China dalam pertarungan straight set 21-8, 21-10 manakala regu kedua dianggotai Norfairuz Azizan, Siti Norhalim Hussein dan Lawi Sangat tewas 21-5, 21-12.


Don't forget to comment when you are done reading

0 comments: