Follower's

[1/2/20011][8:39 AM]
I'm offline
haiii

Friday, August 15, 2008

Olimpik Beijing: Strategi 'kecil' Elaine

Segalas kekurangan fizikal mahu dimanfaatkan sepenuhnya oleh Elaine Teoh agar menjadi strategi berkesan menundukkan lawan yang lebih sasa dan tinggi dalam acara taekwondo Olimpik yang bakal berlangsung minggu depan.

Dia yang baru berjaya menaikkan berat badannya sebanyak 10 kilogram, menegaskan betapa aspek fizikal tidak boleh dijadikan alasan untuk berjaya menandingi lawan yang lebih besar.

"Latihan fasa terakhir ketika ini lebih tertumpu kepada aspek ketahanan mental selain mengatur strategi berkesan menggunakan kelebihan bersaiz agak kecil bagi menandingi lawan yang lebih besar," katanya.

Hakikat yang sama dilaungkan jurulatih, K Dhanaraj yang menegaskan betapa beliau kini memberikan tumpuan kepada aspek teknikal dan kepantasan bergerak yang dilihat mampu menjadi senjata ampuh untuk menandingi lawan.

"Elaine yang sudah dua kali ke Olimpik dilihat mampu memberi cabaran yang bermakna.

"Jadi tumpuan ketika ini adalah bagi meningkatkan kepantasannya bergerak di gelanggang dan memastikan dia mampu menggunakan segala aspek teknikal yang boleh memudahkannya mendapat mata kelak," katanya.


Don't forget to comment when you are done reading

0 comments: