Follower's

[1/2/20011][8:39 AM]
I'm offline
haiii

Monday, August 11, 2008

Sekadar rekod kebangsaan

Amirul masih menyengat tapi belum cukup untuk meraih pingat.

Selepas dua tahun terpinggir,badang negara,Amirul Hamizan Ibrahim yang kembaali ke pentas dunia,jelas belum hilang sentuhannya apabila mencipta rekod baru kebangsaankategori 56kg di Universiti Sains dan Teknologi Beijing,malam tadi.

Jumlah angkatan keseluruhannya pada 256kg,adalah tiga kilogram lebih berat daripada rekod lama yang dilkukannya di kejohanan kelayakan d Jepun,mei lalu manakala catatannyapada 121kg untuk snatch dan 144kg untuk clean & jerk sekadar menyamai rekod kebangsaan yang juga miliknya.

Namun,ia tetap tidak mencukupi baginya untuk berada dalam senarai penerimaan pingat apabila catatan itu hanya membolehkan berada di tempat kelapan di belakang Wang Shin Yuan dari Taiwan yang mengumpulkan jumlah yang sama tetapi dengan berat badan yang lebih rendah.

"Saya tidak terkejut dengan rekod kebangsaan ini kerana sedar ia dalam jangkauan.Apa yang menjadi buruan utama saya adalah untuk mendapatkan ranking yang lebih tinggi.

"Apapun sy tetap bersyukur kerana berjaya memecahkan rekod itu dengan kelebihan tiga kilogram"kata Amirul 27,yang sebelum ini terpaksa menjalani penggantungan dua tahun akibat kesalahan doping.

Amirul hanya bejay mengangkat 144kg pada percubaan keduanya dalam acara clean & jerk dan gagal dalam cubaanya pada 148kg.

Acara itu dimenangi Ling Qingquan,17 yang mencatat dua rekod baru remaja dunia dengan jumlah angkatan keseluruhan 292kg,selain 132kg untuk acara snatch.Pingat perak dimenangi peserta Vietnam,Anh hoang dengan jumlah keseluruhan 290kg diikuti gangsa oleh Eko Irawan dari Indonesia 288kg.


Don't forget to comment when you are done reading

2 comments:

~ mizzAmy ~ said...

~ malaysia dah dapat pingat aper ekh?? akak tak sempat nak layan olimpik la. :( ~

Mr Aan said...

byk pingat kot....
just bce je...sy pn xtau bpe pingat
hehe:)