Follower's

[1/2/20011][8:39 AM]
I'm offline
haiii

Monday, August 11, 2008

Taufik mula permainan psikologi

Bagi menganggu lawan selain menambah semangat kepada dirinya.

Adakah ia sekadar'merajuk'atau caranya tersendiri untuk menyuntik semangat menjelang kempen mempertahankan pingat emasacara badminton perseorangan lelaki Sukan Olimpik.

Malah ketika ini,Taufik Hidayat dilihat mampu dicabar pemain veteran Malaysia, Wong Choong Hann,31 di pusingan kedua malam ini kerana persiapan kurang meyakinkan ,terima kasih kepada demam denggi berdarah yang dialaminya dua minggu seblum termasya ini bermula.

Namun,Taufik yang genap berusia 27 tahun semalam,tidak ambil pusing semua itu,malah pantas menyelar Komite Olimpik Indonesia(Koni)dan Persatuan Bulu tangkis Seluruh Indonesia(PBSI)yang tidak menganggap dirinya mampu menyumbang emas.

"Hanya kerana persiapan say kurang baik,mereka ketepikan peluang saya begitu sahaja dan meletakkan harapan kepada acara beregu lelaki dan beregu campuran.

"Situasi ini sama ketika di Athens 2004 apabila mereka langsung tidak yakin dengan kemampuan saya.Tapi akhirnya mereka nyata silap"katanya yang dikatakan agak tersinggung kerana turut tidak dinamakan sebagai pembawa bendera Indonesia sewaktu upacara pembukaan Sukan Olimpik ,Jumaat lalu.

Tindakan Taufik itu bukan sesuatu yang baru dilakukannya menjelang aksinya dalam kejohanan utama selepas turut mengecam bintang China,Lin Dan sebelum bermulanya Sukan Asia Doha 2006 dengan melabelkan lawan itu sebagai'sombong'.

Malah tindakan itu dilihat sebagai permainan psikologi bagi menganggu lawan selain menambah semangat dirinya untuk tampil dengan cemerlang.

Mengenai pertemuanya dengan Choong Hann,31,Taufik menjelaskan mereka sudah lama tidak bermain antara satu sama lain dengan pertemuan terakhir di Terbuka Hong Kong 2005 yang berkesudahan pemain Malaysia menang untuk menyamakan rekod pertaruhan mereka 3-3.

Namun,apa yang penting bagi Taufik adalah dia menganggap dirinya sudah cergas 100 peratus dan bersedia untuk mempertahankan emas Olimpik,biarpun tiada siapa yang berani meletakkan harapan tinggi kepadanya.

Begitupun,ada satu lagi suntikan semangat buat Taufik hari ini apabila memasuki gelanggang Universiti Teknologi Beijing jam 7.40 malam.Anaknya Natarina Alika Hidayat,setahun,dan isterinya Amy Gumelar akan turut berada disitu untuk menonton.


Don't forget to comment when you are done reading

0 comments: