Follower's

[1/2/20011][8:39 AM]
I'm offline
haiii

Friday, September 5, 2008

Amirul sasar emas di New Delhi

Olimpik Beijing beri banyak pengajaran, pengalaman untuk tingkat prestasi

Selepas sekadar menduduki tempat kelapan kategori 56 kilogram acara angkat berat Sukan Olimpik Beijing bulan lalu, Amirul Hamizan Ibrahim kini memburu impian meraih kejayaan pada temasya Sukan Komanwel 2010 di New Delhi, India.

Atlit kelahiran Kuala Rompin, Pahang itu bertekad melakukan angkatan yang lebih baik iaitu memecahkan rekod kebangsaan 265kg yang dilakukan di Beijing lalu.

Amirul berkata, sekembalinya dari Beijing, dia berasa peluangnya untuk meraih kejayaan di Sukan Komanwel 2010 akan menjadi kenyataan seperti dilakukannya di Manchester 2002.

"Saya harap pengalaman pertama menyertai Sukan Olimpik Beijing akan membantu meningkatkan jumlah angkatan dan mampu memberi saingan dengan atlit yang lebih berwibawa.

"Kejayaan menduduki tempat kelapan keseluruhan dalam kategori 56kg serta memecahkan rekod kebangsaan di Beijing lalu diharap memberi kekuatan terutama dari segi mental dan fizikal.

"Setakat ini, saya menjalani latihan seperti biasa pada setiap hari iaitu pada sesi petang dan malam. Walaupun tiada pertandingan bagi tempoh dua atau tiga bulan akan datang, tumpuan saya tetap pada Sukan Komanwel New Delhi," katanya.

Di Beijing lalu, Amirul mengangkat 121kg dalam acara snatch dan 144kg untuk clean and jerk, sekali gus mengatasi rekodnya 262kg sebelum ini yang dilakukannya ketika menduduki tempat keempat di kejohanan kelayakan Asia di Jepun, Mei lalu.

Amirul berkata, ketiadaan sukan angkat berat di Sukan Sea Laos 2009 tidak akan menjejaskan impiannya untuk mempamer aksi lebih baik di New Delhi seperti di Manchester 2002.


Don't forget to comment when you are done reading

0 comments: