Follower's

[1/2/20011][8:39 AM]
I'm offline
haiii

Wednesday, September 10, 2008

KOAM buru tiga jurulatih pakar

Mereka punyai latar belakang, pengalaman luas sebagai atlit: Karim

Kesatuan Olahraga Amatur Malaysia (KOAM) dalam langkah mengambil tiga jurulatih berprestasi tinggi termasuk bagi acara lompat bergalah menggantikan Gennady Potopovich untuk membimbing atlit menghadapi Sukan Asia/Komanwel 2010 dan Sukan Olimpik 2012.

Mereka adalah Aziz Mirzaei dari Iran yang akan membimbing atlit dalam acara lari jarak sederhana, jauh dan maraton serta Robert Emmiyan dari Armenia bagi acara lompat jauh dan kijang. Seorang lagi jurulatih lompat ialah Patrick Desruelles dari Belgium.

"Ketiga-tiga jurulatih ini mempunyai latar belakang dan pengalaman luas sebagai atlit dan juga jurulatih," kata Timbalan Presiden KOAM, Karim Ibrahim.

"Namun masalahnya sekarang ialah khidmat mereka bukan murah dan persatuan akan berbincang dengan MSN (Majlis Sukan Negara) mengenai sumber kewangan.

"Saya akan membentangkan ketiga-tiga nama ini pada mesyuarat jawatankuasa kerja bersama KOAM-MSN dan berharap kedua-dua pihak bersetuju mendapatkan khidmat jurulatih ini walaupun bayaran yang mereka tuntut agak tinggi," kata Karim.

Ketika ini, Mirzaei sudah hampir dua bulan melaksana tugasnya secara sementara dengan KOAM yang berharap MSN akan dapat menawarkan kontrak jangka panjang untuknya.

Bagi Emmiyan, latar belakangnya selaku atlit agak menakjubkan dengan lompatan terbaik 8.86 meter yang dilakukan pada 1987, dan masih lagi bertahan sebagai rekod Eropah sehingga kini, dan catatan itu juga adalah jarak keempat terbaik sepanjang zaman di belakang lompatan Mike Powell, Bob Beamon dan Carl Lewis

Selain itu, pencapaian terbaiknya termasuk pingat perak pada Kejohanan Olahraga Dunia 1987 dan juara Kejohanan Eropah 1986 dengan lompatan 8.41m.

Bagi lompat bergalah pula, Karim belum dapat memberikan banyak butir mengenai Desruelles tetapi berharap jika dia akan dapat membantu pakar lompat bergalah wanita negara, Roslinda Samsu meningkatkan ketinggiannya.

"Saya sudah pun berbincang dengan Roslinda mengenai isu pemberhentian khidmat jurulatihnya (Potopovich)," kata Karim. "Memang kita sekarang sedang mencari pengganti dan tidak akan membiarkan Roslinda tanpa arah.

"Pertukaran jurulatih adalah perkara biasa dalam sukan kerana ia dapat membantu seseorang atlit itu meningkatkan prestasinya. Saya harap Roslinda akan melihatnya secara positif."


Don't forget to comment when you are done reading

0 comments: