Follower's

[1/2/20011][8:39 AM]
I'm offline
haiii

Wednesday, September 3, 2008

Laluan mudah di Tokyo



Chong Wei mampu pertahan gelaran Terbuka Jepun

Hasrat memadam igauan final Sukan Olimpik mampu ditunaikan segera pemain utama negara, Lee Chong Wei, yang berdepan laluan mudah untuk mempertahankan gelaran Terbuka Jepun, bermula 16 September ini.

Chong Wei, sekadar meraih pingat perak selepas cabarannya mudah dibenam Lin Dan pada aksi kemuncak temasya itu, diramal hanya mula berdepan tentangan getir di suku akhir apabila pemain Indonesia, Simon Santoso, menantinya.

Namun Chong Wei punya kelebihan psikologi selepas ‘membelasah’ pemain muda Indonesia itu pada final Terbuka Singapura lalu dan diramal tidak bermasalah untuk menempah pertemuan dengan Taufik Hidayat pada separuh akhir.

Taufik adalah lawan ditumbangkannya pada final kejohanan sama, tahun lalu, dan berdasarkan prestasi terkini, Chong Wei harus dilihat berkelebihan untuk muncul juara biarpun Sony Dwi Kuncoro diramal akan cuba menghalang di final.

Turut bersaing dalam perseorangan lelaki - yang bakal berlangsung tanpa kehadiran pemain-pemain utama China - ialah Roslin Hashim dan dua pemain Kelab Raket Kuala Lumpur, Lee Tsuen Seng serta Sairul Amar Ayob.

Laluan beregu Fairuzizuan Tazari-Mohd Zakry Latif untuk memenangi gelaran Siri Super Dunia ketiga berturut-turut pula dijangka bermula mudah, dengan pilihan keenam, Shintaro Ikeda-Shuichi Sakamoto, jadi penghalang serius di suku akhir.

Juara dunia yang juga pemenang pingat emas Olimpik, Markis Kido-Hendra Setiawan, kemudiannya menanti pada separuh akhir.

Pemain wanita utama negara, Wong Mew Choo pula diramal tidak akan sukar ke suku akhir sebelum bertemu pilihan utama, Lu Lan dari China. Andainya melepasi halangan itu, pilihan keempat dari Jerman, Xu Huaiwen, menantinya pada separuh akhir.

Terbuka Jepun kali ini pula menjelmakan peluang terbaik buat Wong Pei Tty-Chin Eei Hui, melakar pencapaian terbaik dalam Siri Super ekoran ketiadaan tiga beregu utama dunia dari China.

Selepas mendapat bye pada pusingan pertama, Pei Tty-Eei Hui diundi berdepan dua pasangan muda Jepun pada pusingan kedua dan suku akhir sebelum beregu utama Indonesia, Vita Marissa-Liliyana Natsir menanti pada separuh akhir.


Don't forget to comment when you are done reading

0 comments: