Follower's

[1/2/20011][8:39 AM]
I'm offline
haiii

Saturday, September 6, 2008

Tenis: Amerika lawan Eropah di Pulau Pinang

Buat pertama kali, satu perlawanan tenis secara berpasukan antara bekas pemain terbaik dunia dari benua Amerika dan Eropah akan diadakan di Pulau Pinang, 14 hingga 16 November ini.

Pertembungan yang dikenali sebagai ‘Raja Tenis’ itu membabitkan bekas pemain utama dari Amerika, John McEnroe, Marcelo Rios dan Pete Sampras manakala Roy Amerson bertindak sebagai kapten pasukan.

Barisan Eropah pula terdiri daripada trio legenda Sweden, Bjorn Borg, Mats Wilander dan Stefan Edberg dengan pemain Romania, Ilie Nastase memikul tugas kapten pasukan.

Menurut pengarah kejohanan, Urban Johansson, pihak penganjur bercadang membawa perlawanan ini ke bandaraya lain seperti Moscow dan Beijing selepas itu tetapi memilih Pulau Pinang sebagai destinasi pertama dalam edisi sulung itu.

“Pulau Pinang dipilih kerana ia dikelilingi lima kawasan warisan dunia, juga memberi peluang kepada pemain muda Malaysia menyaksikan kelibat pemain legenda tenis dunia beraksi,” kata Johansson pada sidang media kejohanan di Petaling Jaya, semalam.

Pada sidang media itu, turut diadakan lintas langsung temu bual telefon dengan Edberg dan bekas juara Wimbledon itu mengakui tidak sabar untuk beraksi dalam kejohanan julung kali itu.

“Bagi saya, ini adalah peluang baik untuk mempamerkan semula aksi selepas sekian lama bersara. Ini satu idea baik kerana ia turut memberi peluang kepada saya bertemu rakan-rakan lama.

“Secara peribadi, saya berharap dapat beradu kekuatan bersama Sampras, untuk melihat siapa di antara kami masih mampu beraksi dengan baik selepas bersara,” kata Edberg.

Turut hadir ialah wakil penganjur perlawanan di Malaysia, Ariana Teoh, jurulatih kebangsaan Rahizam Rahim dan pemain utama negara, V Selvam.


Don't forget to comment when you are done reading

0 comments: