Follower's

[1/2/20011][8:39 AM]
I'm offline
haiii

Monday, October 6, 2008

Koo-Tan akhiri kemarau juara


Chong Wei, Julia tewas di final Terbuka Macau

Kemarau gelaran akhirnya dinoktahkan Koo Kien Keat dan Tan Boon Heong yang berjaya mengekalkan mahkota ketika Lee Chong Wei dan Julia Wong Pei Xian bagaimanapun gagal mengelak sengsara pada final Terbuka Macau, semalam.

Kien Keat-Boon Heong, sebelumnya dalam situasi tertekan ekoran prestasi tidak menentu, menghasilkan prestasi memuaskan untuk muncul juara buat tahun kedua berturut-turut.

Kali ini, beregu ke-22 dunia dari Taiwan, Fang Chieh Min-Lee Sheng Mu ditundukkan mereka dengan keputusan 21-16, 21-18 dalam perlawanan berlangsung selama 31 minit.

Misi Chong Wei untuk memiliki kelebihan psikologi terhadap jaguh Indonesia, Taufik Hidayat, bagaimanapun tidak kesampaian apabila ditundukkan 19-21, 15-21 dalam tempoh 38 minit.

Chong Wei dan Taufik saling bersaing sengit untuk majoriti set pertama sehingga kedudukan 19-19. Selepas Taufik mengutip mata ke-20, pukulan smashnya ke penjuru kanan gelanggang didakwa Chong Wei sudah terkeluar, tetapi penjaga garisan memutuskan sebaliknya untuk Taufik menang 21-19.

Situasi itu tampak menjejaskan tumpuan Chong Wei yang - biarpun memberi tentangan seimbang pada awal set kedua - kemudiannya membenarkan Taufik membina kelebihan selesa dalam laluan menjamin kemenangan itu.

Kekalahan itu adalah yang ketiga pada aksi final untuk Chong Wei, bermula dengan Sukan Olimpik, Ogos lalu. Dia kalah kepada Lin Dan dalam perebutan pingat emas sebelum tumbang di tangan Sony Dwi Kuncoro pada final Terbuka Jepun.

Julia pula terus dipaksa kempunan dalam pemburuan gelaran sulung di peringkat antarabangsa apabila mendapati pilihan ketiga dari Hong Kong, Zhou Mi nyata terlalu bagus untuk ditandinginya.

Dia tewas mudah 13-21 pada set pertama dan biarpun memberikan usaha terbaiknya pada set kedua, ia nyata tidak mencukupi untuk akur kecundang 19-21 selepas bertarung selama 36 minit.

Keputusan final:
Perseorangan lelaki

Taufik Hidayat (Ina) mn Lee Chong Wei (Mas) 21-19, 21-15.

Perseorangan wanita:
Zhou Mi (HK) mn Julia Wong Pei Xian (Mas) 21-13, 21-19.

Beregu lelaki:

Koo Kien Keat-Tan Boon Heong (Mas) mn Fang Chieh Min-Lee Sheng Mu (Tai) 21-16, 21-18.

Beregu wanita:
Cheng Shu-Zhao Yunlei (Chn) mn Ma Jin-Wang Xiaoli (Chn) 21-15, 21-18.

Beregu campuran:
Xu Chen-Zhao Yunlei (Chn) mn Yohan Hadikusumo Wiratama-Chau Hoi Wah (HK) 21-15, 21-16.


Don't forget to comment when you are done reading

3 comments:

Anonymous said...

finally..dah lama tak menang ek

Keri AlHaj said...

gmabar tu macm tgh cium hidung jee...

Mr Aan said...

xtau...cam nk gado je