Follower's

[1/2/20011][8:39 AM]
I'm offline
haiii

Monday, October 20, 2008

Massa heret Hamilton ke Brazil

Buat perhitungan 'siapa juara' Formula Satu di Interlagos bulan depan

SHANGHAI: Pemandu Britain, Lewis Hamilton memenangi perlumbaan Formula Satu Grand Prix China tetapi dinafikan kejuaraan dunia oleh pencabar terdekatnya Felipe Massa, yang menamatkan saingan di tempat kedua, semalam.

Pemandu McLaren, Hamilton mendahului sepanjang perlumbaan tetapi dia kekal hanya tujuh mata mengatasi Massa, dan memaksa persaingan bagi kejuaraan dunia kepada perlumbaan terakhir dramatik di Brazil, bulan depan.

"Perlumbaan menakjubkan, kereta pula sungguh seronok untuk dipandu buat saya," kata Hamilton. "Sepanjang minggu kami mendapat tuah dan pasukan melakukan tugas yang baik. Kereta pula cukup cemerlang sepanjang minggu.

Juara bertahan dari Ferrari, Kimi Raikkonen di tempat ketiga selepas menyerahkan tempat kedua kepada Massa pada lewat perlumbaan. Juara dunia dua kali Fernando Alonso dari Renault, keempat.

Pemandu BMW Sauber, Nick Heidfeld menduduki tempat kelima mengatasi rakan sepasukan Robert Kubica, seorang lagi pencabar kejuaraan, yang menamatkan perlumbaan di tempat keenam bagi menamatkan peluang tipisnya merangkul kejuaraan.

Hamilton, 23, berhasrat menjadi pemandu termuda dan kulit hitam pertama memenangi kejuaraan dunia selepas mensesiakan pendahuluan selesa dalam kedudukan pemandu dunia tahun lalu.


"Ini situasi berbeza berbanding tahun lalu," kata Hamilton, kini mempunyai 94 mata dan Massa 87 selepas menamatkan perlumbaan hampir 15 saat di depan. "Brazil pasti berbeza kali ini."

Pemandu Britain itu yang berdepan kritikan hebat atas corak pemanduan agresifnya, mungkin melenyapkan sebahagian daripada kritikan itu, dengan persembahan mantap.

Dia mengelak insiden sama yang disaksikan ketika permulaan Grand Prix Jepun minggu lalu, dengan permulaan bersih dari petak utama, diikuti Raikkonen dan Massa. � AFP


Don't forget to comment when you are done reading

2 comments:

iEn said...

xtahu bila nak temui ceria tu.. hari2 tgk astro ceria busan gark uhuhu


p/s: wa wa.. bile nak bawak aku pi brazil plak hehee :D

Mr Aan said...

jom g brazil nek bskal..
sure xkan smpi nye...agagagagaga