Follower's

[1/2/20011][8:39 AM]
I'm offline
haiii

Monday, March 2, 2009

Azizulhasni gah di Melbourne

Juarai dua acara pada Kejohanan Sid Patterson Grand Prix 2009
Jaguh berbasikal trek negara, Azizulhasni Awang (gambar) tampak sudah menemui kepantasan yang dihendakinya ketika menjuarai dua acara pada Kejohanan Sid Patterson Grand Prix 2009 di Melbourne, lewat kelmarin.

Pelumba ranking nombor satu dunia acara keirin berasal dari Dungun, Terengganu itu, mengungguli saingan acara kesukaannya itu selain perlumbaan scratch gred A, bagi memberikannya dua kejayaan sekali gus.

Selain Azizulhasni, kejohanan itu juga menampilkan Fatehah Mustafa yang juga pelumba tunggal wanita negara berpangkalan di Melbourne - menjuarai tiga acara termasuk keirin, scratch dan handicaped.

Pelumba muda negara, Adiq Husaini pula berkedudukan kedua penyingkiran manakala Hariff Salleh turut muncul pemenang acara scratch gred B dan kedua motor pace.

Walaupun kejohanan itu hanya dianggap sebagai pemanas badan, penampilan Azizulhasni jelas semakin memberangsangkan apa lagi dia bakal berdepan saingan sebenar pada Kejohanan Trek Dunia di Pruskow, Poland, 25 hingga 29 Mac ini.

Pelumba yang diharapkan akan mampu membawa pulang pingat pada Sukan Olimpik London 2012 itu kini dalam fasa persiapan terakhir sebelum ke Pruskow selepas mengungguli dua Piala Dunia yang melayakkannya ke kejohanan paling berprestij itu.

“Tiada lagi kejohanan selepas ini dan saya hanya menantikan Kejohanan Dunia di Pruskow nanti,” kata pelumba berusia 21 tahun itu.

Di Poland nanti, Azizulhasni akan menyarung Jersi Nombor 1 sebagai pelumba utama kejohanan selepas memungut mata terbanyak pada sirkit Piala Dunia sebelum ini.

Dia mengumpul 24 mata selepas menjuarai acara keirin pada dua pusingan di Melbourne dan Beijing sekalipun tidak mengambil bahagian pada Pusingan 1 di Manchester dan Pusingan 3 di Cali, Colombia.

Sebelum ini, pelumba cilik itu menyifatkan dia masih berlatih bagi mendapatkan puncak prestasi di Poland dengan sasaran utama untuk meraih emas pertama buat negara dalam kejohanan utama kalendar berbasikal trek dunia itu.


Don't forget to comment when you are done reading

0 comments: