Follower's

[1/2/20011][8:39 AM]
I'm offline
haiii

Friday, March 6, 2009

Bajet Mini RM10b




  • RM5 bilion untuk belanja mengurus
  • RM5 bilion untuk biaya pembangunan

    KUALA LUMPUR: Bajet Mini bagi merangsang ekonomi negara yang akan dibentangkan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak di Parlimen, Selasa, ini dijangka membabitkan peruntukan RM10 bilion, tidak termasuk pelbagai insentif lain.

    Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Kong Cho Ha, berkata berkata kira-kira RM5 bilion daripada peruntukan itu akan disalurkan bagi tujuan perbelanjaan mengurus, manakala bakinya akan digunakan untuk pembiayaan pembangunan.

    "Saya fikir ia adalah lima (bilion) campur lima (bilion) seperti yang dibacakan hari ini tetapi semua (butirannya) boleh diketahui 10 Mac ini," katanya ketika ditemui pemberita di lobi Parlimen, semalam.

    Sebelum itu, Kong membuat bacaan kali pertama Rang Undang-Undang Perbekalan Tambahan 2009 di Dewan Rakyat. Bacaan kali kedua akan dibuat oleh Najib yang juga Menteri Kewangan pada jam 4 petang, 10 Mac ini.

    Kong enggan mengulas lanjut butiran terperinci Bajet Mini itu dan menjelaskan, pengumuman lengkap mengenai pakej rangsangan berkenaan akan dibuat oleh Najib pada hari pembentangannya nanti.

  • Datuk Kong cho ha

    Terdahulu, Timbalan Speaker, Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar, yang mengendalikan sidang ketika bacaan kali pertama itu, berkata rang undang-undang itu adalah Mini Bajet tetapi disebut sebagai Rang Undang-undang Perbekalan Tambahan mengikut istilah Dewan Rakyat.

    Beliau memberi penjelasan itu apabila Dr Tan Seng Giaw (DAP-Kepong) bertanyakan sama ada rang undang-undang yang dibacakan Kong itu adalah sama dengan Bajet Mini yang akan dibentangkan Selasa ini.

    Sebelum sidang Dewan Rakyat berhenti rehat pada tengah hari, seorang lagi Timbalan Speaker, Datuk Ronald Kiandee, pula memaklumkan dokumen rang undang-undang itu sudah diedarkan kepada semua anggota Dewan untuk kegunaan rujukan ketika perbahasan.

    Beliau yang merujuk dokumen itu sebagai Kertas Perintah 4 dan 5 Tahun 2009, bagaimanapun mengingatkan bahawa semua maklumat itu tidak boleh diedar atau disebarkan kepada pihak lain sehingga ia dibentangkan Selasa depan.

    November lalu, Najib mengumumkan pakej rangsangan ekonomi pertama yang tambahan perbelanjaan RM7 bilion untuk mengukuhkan daya tahan serta mengekalkan momentum pertumbuhan ekonomi negara dalam menghadapi persekitaran global yang mencabar.

    Perbelanjaan tambahan hasil penjimatan subsidi minyak itu akan disalurkan kepada 15 bidang meliputi perumahan, pendidikan.


    Don't forget to comment when you are done reading

    4 comments:

    Blog Eazy Izzuddin said...

    huhu..
    budget2..
    xD

    Mr Aan said...

    ssh nk kendalikan sesuatu budget ni

    Keri AlHaj said...

    Mini pun dan cecah RM10b???

    Mr Aan said...

    minimize....
    agagaga...

    jgn xtau ye